Pärlpyssel iFokus

Pärlpyssel

Etiketterteknikermönster
Läst 7054 ggr
TinaH
4

Grönländskt Pärlbroderi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bakgrunds historia

Grönländskt pärlbroderi är ett konsthantverk med flertusenåriga anor. Tillverkningen av glaspärlor startade i Egypten under antiken redan för 4000 år sedan. De var mycket skickliga och gjorde de små glaspärlorna kunde till och med ha inläggningar i guld. Genom italienaren Marc o Polo spreds tekniken till Europa. Grönländarna som ifrån början använt fröer och fiskben, fick så småningom dit glaspärlor genom byteshandeln med Europa.

Pärlor är något som används av så gott som alla kulturer, fattiga som rika. Vad som är så speciellt med de grönländska pärlarbetena är den speciella teknik man använder sig av för att sammanbinda pärlorna. Framför allt kan detta ses i de färgsprakande pärlkragarna på deras folkdräkter som väger några kilo och innehåller flera tusen pärlor. Denna teknik har på senare tid fått utgöra stommen i de moderna arbetena som designats i Danmark och i Sverige.

Här är en klockmobil jag har gjort.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Emo
0

Så vacker mobil. Den har tagit en stund att göra, men den blev också ett trevligt blickfång.

Vilken teknik används vid grönländskt pärlbroderi? Hur gör man plana ytor och hur ökar och minskar man.

Jämför gärna med bollarna, som många här är vana vid. De görs med ringar av fem pärlor (30-boll), fem pärlor och sex pärlor (90-boll), fyra pärlor (kub) och blandning av ringar med olika antal pärlor för att göra figurer. Se artiklarna.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niwa
0

åh vad kul att läsa om grönländsk pärlbroderi, jag har sett så mycket fint i den tekniken.
Din klockmobil är jättefin!
 pärlfantast som jag är hade nog velat se lite närbilder på klockan o det den hänger i för att kunna se bättre hur tekniken ser ut den är sydd i  😛😇

Hälsa gärna på mig på Facebook.