Pärlsortering*
Nu är jag klar med det andra projektet, som jag höll på med och har rensat på bordet, nu ska pärlorna få ta över och bli insorterade i nya resväskan.
Sedan kanske jag får lust och tid över för att göra lite saltlakritsknäck. Har ju slutat göra vanlig knäck till jul.
Någon som vill ha ett litet recept på knäcken?
Vad hittar ni på idag då?
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Jag måste sätta sidenband i en del julgranspynt, hänga i granen och fotografera den till tävlingen. Kan just undra hur många som vill delta. Hubert ska väl inte vara enda tävlingsdeltagaren med helpyntad gran.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jo idag har jag pärlat två sköldpaddor till hyllan.Gjorde först en,men vet ju att de är flockdjur så jag var ju bara tvungen att tillverka en kompis till den. Och att de är flockdjur har min äkta man fåt erfara,jag köpte två grekiska landsköldpaddor först men idag är de fyra av någon lustig anledning. Så det kan gå.
JAAAAG vill ha receptet Marina! Saltlakritsknäck låter jättegott!
Roligt att du pärlar Nakenkatt! När man väl börjat är man fast i pärlträsket.
Jag har pulat med mitt armband. Tror det blir riktigt bra. Har lyckats få nackspärr eller något liknande så jag är lite begränsad. Min man kom in och skrattade åt min ställning när jag satt och pärlade. När det inte går att luta huvudet framåt så får man tippa hela kroppen. 😂
Visserligen hämtade jag pärlbollarna till granen, men jag fastnade med mina mönster i datorn, så det blir kanske Hubert, som för första gången blir vinnare. Han brukar ju annars bli tvåa. Tror ni han blir för stöddig, så får ni slänga in något bidrag vi kan rösta på , så han inte vinner.😃
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Saltlakritsknäck ÄR supergott Jeanette.
Här är receptet:
2dl vispgrädde
2dl strösocker
2dl ljus sirap
1½ tsk lakritsextrakt (köpte på Panduro)
1krm saltlakritsarom(även denna från Panduro
1tsk svart karamellfärg/hushållsfärg(Panduros är gjord på lindbark och manitol. Den du kan köpa i matvarubutikerna är med en massa E-nummer)
1dl skållad hackad mandel
40g smör(rumsvarmt)
Placera ut knäckformarna, en sats ger ca 60 stycken.
Koka grädde, socker, sirap och lakrits extrakt i en kastrull tills det är 121 grader, gör kulprov.
Tillsätt sedan saltlakritsarom, svart färg, den hackade mandeln och smör.
Häll upp i formarna, låt stelna och sedan är det bara att njuta.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Tack tack!!